Dödsboanmälan, ansökan

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Inför ansökan

  • Denna e-tjänst kräver inloggning med giltig e-legitimation (bank-id).
  • Innan du startar är det bra att du samlar alla uppgifter om tillgångar och utgifter.
  • Du kan bifoga handlingar i e-tjänsten. Vissa handlingar från banker går att spara ner i PDF-format och bifoga. Det går även bra att fotografera dina handlingar med mobilkamera och bifoga, tänk då på att det ska vara läsbart.
  • Alla dödsbodelägare måste ha giltig e-legitimation (bank-id) för signering.

Hur e-tjänsten fungerar

  1. Du som företräder dödsboet fyller i ansökan.
  2. Ansökan skickas automatiskt för signering till de dödsbodelägare du skrivit in i ansökan (giltig e-legitimation krävs för samtliga dödsbodelägare).
  3. Efter att alla dödsbodelägarna signerat ansökan skickas den automatiskt in.
  4. Du får ett mail med ett ärendenummer och kan sen följa ditt ärende under Mina sidor.

Obs! Om någon av dödsbodelägarna inte godkänner ansökan och inte signerar så skickas ansökan inte in.

 

Om du inte kan använda den digitala tjänsten eller behöver en pappersblankett

Kontakta Medborgarservice på 026-24 00 00 för att få hjälp.

Följande behövs för e-tjänsten

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa