Nybyggnadskarta, beställ
Den här tjänsten kräver inloggningDen här e-tjänsten gäller för dig som bor eller har fastighet i Hofors, Ockelbo eller Sandviken.
Upplysningar angående beställning
Det är byggnadsinspektörerna som avgör vilken typ av karta som behövs för underlag till situationsplan. Ring och fråga byggnadsinspektör om vilken karta du behöver, innan beställning.
Det finns tre olika kartor (nybyggnadskarta, kontrollerat kartutdrag och kartutdrag) som kan användas som underlag för att rita in den planerade byggnationen, vilket då blir en situationsplan som skickas med bygglovsansökan.
Efter beställning kommer vår mätpersonal att utföra inmätning på berörd fastighet samt närliggande omgivning.
Leveranstid för nybyggnadskarta är ca 1 månad.
Avgift för nybyggnadskarta enligt gällande taxa (tabell C1).
Olika kartor för olika ändamål:
Nybyggnadskarta
På en nybyggnadskarta anges olika förutsättningar inför din ansökan om bygglov. Kartan innehåller bland annat kontrollerad fastighetsindelning, befintliga byggnader, rättigheter och information från gällande detaljplan. Nybyggnadskarta innehåller även markhöjder, arbetsfix, fjärrvärmeledningar samt läge för kommunal vatten- och avloppsanslutning.
Kontrollerat kartutdrag
Ett kontrollerat kartutdrag innehåller bland annat kontrollerad fastighetsindelning, befintliga byggnader, rättigheter och höjdkurvor. Det kontrollerade kartutdraget kompletteras med eventuell prickmark, utfartsförbud och U-områden från detaljplanen. Övrig information tas från kartdatabasen och vid behov görs mätningar på plats. Se separat e-tjänst.
Kartutdrag
Kartutdraget kan bland annat användas som underlag för att rita in det som planeras och kan användas till ansökan av olika slag som exempelvis för mindre byggnationer, värmepump och enskilt avlopp. Kartinformationen levereras i befintligt skick ur kartdatabasen och vi tar inget ansvar för informationens riktighet eller fullständighet. Kartinformationen kan ha varierande geografisk kvalitet. Se separat e-tjänst.
Om du inte kan använda den digitala tjänsten eller behöver en pappersblankett
Kontakta Medborgarservice på 026-24 00 00 för att få hjälp.
Den här e-tjänsten ges av Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning - Tillsammans skapar vi framtidens samhälle i Hofors, Ockelbo och Sandviken.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt - Verksamhetssystem
- 6 månader - E-tjänst
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om i menyn ovan eller på kommunens hemsida sandviken.se/gdpr.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du önskar använda dig av dina rättigheter enligt Dataskyddsförordningen kan du kontakta kommunens dataskyddsombud:
Sandvikens Kommun
Dataskyddsombud
811 80 Sandviken
dataskyddsombud@sandviken.se
Telefonnummer: 026-24 12 53
Läs mer om Dataskyddsförordningen och dina rättigheter på Integritetsskyddsmyndigheten hemsida.
Personuppgiftsansvarig
Västra Gästriklands samhällsbyggnadsnämnd
vgs@sandviken.se
Medborgarservice
medborgarservice@sandviken.se
026-24 00 00