Avloppsanläggning, anmälan/ansökan om inrättande/ändring av
För att få inrätta en avloppsanläggning där WC är påkopplad krävs tillstånd. Detta gäller även om du ska koppla på WC på en befintlig avloppsanläggning. I vissa områden krävs även tillstånd för att inrätta BDT (bad, disk, tvätt)-avlopp. Kontakta Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning för mer information.
För anläggande av BDT-avlopp i övrig del av kommunen krävs anmälan. Om du ska genomföra en ändring av befintlig avloppsanläggning kan detta kräva en anmälan, kontakta Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning för rådfrågning. För enbart byte av en slamavskiljare mot en ny krävs inget tillstånd eller anmälan.
Västra Gästriklands samhällsbyggnadsnämnd tar ut en avgift för handläggning av ansökan/anmälan om inrättande eller ändring av avloppsanläggning.
Vad ska din ansökan/anmälan innehålla?
Handlingar som ska lämnas in för granskning är:
- Ansökan om inrättande eller anmälan om ändring av avloppsanläggning
- Skalenlig karta
- Tvärsnittsritning av avloppsanläggningen
- Jordartsdiagram (vid planerad infiltration)
- Vid anläggande av minireningsverk eller extra fosforrening ska en teknisk beskrivning samt drift- och skötselinstruktion bifogas.
- Eventuellt servitut eller liknande avtal om avloppsanläggningen placeras på annans mark
- Eventuell fullmakt om att entreprenör får företräda sökanden som ombud
Mer information om enskilt avlopp och avgifter
Den här e-tjänsten ges av Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning - Tillsammans skapar vi framtidens samhälle i Hofors, Ockelbo och Sandviken.
![]() ![]() ![]() |
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt - Verksamhetssystem
- 6 månader - E-tjänst
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om i menyn ovan eller på kommunens hemsida sandviken.se/gdpr.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du önskar använda dig av dina rättigheter enligt Dataskyddsförordningen kan du kontakta kommunens dataskyddsombud:
Sandvikens Kommun
Dataskyddsombud
811 80 Sandviken
dataskyddsombud@sandviken.se
Telefonnummer: 026-24 12 53
Läs mer om Dataskyddsförordningen och dina rättigheter på Integritetsskyddsmyndigheten hemsida.
Personuppgiftsansvarig
Västra Gästriklands samhällsbyggnadsnämnd
vgs@sandviken.se
Frågor om e-tjänsten
Medborgarservice
medborgarservice@sandviken.se
026-24 00 00