Planbesked, begäran om
Den här tjänsten kräver inloggningDen här e-tjänsten gäller för dig som bor i Hofors, Ockelbo och Sandviken.
Om en åtgärd planeras som kan innebära att kommunen behöver upprätta, förändra eller upphäva en detaljplan, så kan en begäran om planbesked lämnas in. Planbeskedet ska besvara om ett planarbete kan påbörjas eller inte.
Krav på inlämnade handlingar
Följande information ska lämnas in:
- En beskrivning av huvudändamålet med den planerade åtgärden.
- Karaktär samt omfattning av byggnaderna eller anläggningarna.
- En bifogad situationsplan över det berörda området som tydligt förklarar vad byggherren föreslår.
När begäran om planbesked är inlämnad ska kommunen lämna besked inom fyra månader. Om beskedet är positivt finns information om en ungefärlig tidpunkt för när planen kan antas. Ett positivt planbesked är dock ingen garanti för att en plan slutligen antas eftersom det under planläggningen kan visa sig att åtgärden av olika skäl inte är lämplig att genomföra.
Avgift för planbesked
Kostnaderna beräknas enligt antagen plantaxa i respektive kommun. Kostnaden för begäran av planbesked är 16 510 kr. Debitering sker även om planbeskedet blir negativt. Beslutet kan ej överklagas. Om ärendet läggs ner innan beslut sker debitering för nedlagda timmar. Vid positivt planbesked kommer ett planavtal att tecknas mellan den sökande och kommunen. Planarbetet påbörjas inte förrän planavtalet är underskrivet och avgiften för planbeskedet betalt. Avgiften för detaljplanen beräknas enligt den byggrätt som erhålls enligt antagen plantaxa.
Vidare information
Mer information kring detaljplaneprocessen.
Om du inte kan använda e-tjänsten
Kontakta Medborgarservice på 026-24 00 00 för att få hjälp.
Den här e-tjänsten ges av Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning - Tillsammans skapar vi framtidens samhälle i Hofors, Ockelbo och Sandviken.
![]() ![]() ![]() |
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt - Verksamhetssystem
- 6 månader - E-tjänst
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om i menyn ovan eller på kommunens hemsida sandviken.se/gdpr.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du önskar använda dig av dina rättigheter enligt Dataskyddsförordningen kan du kontakta kommunens dataskyddsombud:
Sandvikens Kommun
Dataskyddsombud
811 80 Sandviken
dataskyddsombud@sandviken.se
Telefonnummer: 026-24 12 53
Läs mer om Dataskyddsförordningen och dina rättigheter på Integritetsskyddsmyndigheten hemsida.
Personuppgiftsansvarig
Västra Gästriklands samhällsbyggnadsnämnd
vgs@sandviken.se
Medborgarservice
medborgarservice@sandviken.se
026-24 00 00