Serveringstillstånd alkoholdrycker, ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningDen här e-tjänsten gäller för dig i Hofors eller Sandviken som tänker ansöka om nytt stadigvarande serveringstillstånd för att servera alkoholhaltiga drycker.
Ansökan om serveringstillstånd sker genom att en ansökan lämnas in till kommunens alkoholhandläggare. Alkoholhandläggaren påbörjar en utredning som ska visa om den sökande motsvarar alkohollagens krav på sökande samt om verksamheten kommer att drivas i enlighet med alkohollagen. En avgift tas ut vid en ny ansökan.
Läs mer om serveringstillstånd och avgifter på sandviken.se
Handläggningstid
Tänk på att det tar ca 6 till 8 veckor, från det att ansökan är komplett, att få sin ansökan prövad. Beslut om stadigvarande tillstånd fattas av Individ- och familjeomsorgsnämnden.
Handlingar som du ska bifoga
Det blir smidigare för dig om du har de handlingar du behöver klart innan du startar e-tjänsten. Om du inte har dina handlingar tillgängliga för tillfället så kan du påbörja ditt ärende och spara det och slutföra det vid ett senare tillfälle.
Exempel på handlingar som ska bifogas vid ny ansökan:
- Registreringsbevis från Bolagsverket
- Ägarförhållanden
- Köpeavtal och finansiering
- Ekonomi och budget
- Dispositionsrätt
- Ritningar över serveringslokal och eventuell uteservering
Använda e-tjänsten som företagare
När du företräder ditt företag så använder du din personliga e-legitimation för att logga in i e-tjänsten (i dagsläget finns ingen e-legitimation för företagare).
Hämtning av dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du inte behöver fylla i dem.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter.
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Om du inte kan använda den digitala tjänsten eller behöver en pappersblankett
Kontakta Medborgarservice på 026-24 00 00 för att få hjälp.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Organisationsnummer
- Företagsnamn
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt - Verksamhetssystem
- 3 månader - E-tjänst
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om i menyn ovan eller på kommunens hemsida sandviken.se/gdpr.
Mottagare av personuppgifter
Vid ansökningar och vid ärenden som kräver myndighetsutövning:
- Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning
- Gästrike Räddningstjänst
- Skatteverket
- Kronofogdemyndigheten
- Polismyndigheten
Om du önskar använda dig av dina rättigheter enligt Dataskyddsförordningen kan du kontakta kommunens dataskyddsombud:
Sandvikens Kommun
Dataskyddsombud
811 80 Sandviken
dataskyddsombud@sandviken.se
Telefonnummer: 026-24 12 53
Läs mer om Dataskyddsförordningen och dina rättigheter på Integritetsskyddsmyndigheten hemsida.
Personuppgiftsansvarig
Individ- och familjeomsorgsnämnden
individ.familjeomsorg@sandviken.se
Medborgarservice
medborgarservice@sandviken.se
026-24 00 00
Följande behövs för e-tjänsten
- Organisationsnummer
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Verksamhetsutövaren
- Finansiering
- Verksamheten
- Serveringsstället
- Förhandsgranska
- Skicka in