Serveringstillstånd alkoholdrycker, ansökan om
Den här tjänsten kräver inloggningVälkommen att ansöka om stadigvarande serveringstillstånd i Sandvikens kommun!
Ansök via e-tjänst
Här ansöker företag, förening eller stiftelse om tillstånd att servera alkoholhaltiga drycker enligt 8 kap 2 § alkohollagen (2010:1622).
När du företräder ditt företag så kan du använda din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör ansökan.
Hämta dina företagsuppgifter
Inne i e-tjänsten kan du välja att hämta uppgifter om ditt företag från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så du slipper att fylla i dem manuellt.
Läs mer på sidan Så här hämtar kommuner företagsuppgifter.
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Ansök via blankett
Vill du istället ansöka via blankett så kan du skicka eller lämna in blanketten till:
Postadress:
Sandvikens Kommun
Individ- och familjeomsorgsförvaltningen
811 80 Sandviken
Besöksadress:
Individ- och familjeomsorgsförvaltningen
Plangatan 5
811 39 Sandviken
Handlingar som du ska bifoga
Det blir smidigare för dig om du har de handlingar du behöver klart innan du startar e-tjänsten. Om du inte har dina handlingar tillgängliga för tillfället så kan du påbörja ditt ärende men spara det och slutföra det vid ett senare tillfälle.
Exempel på handlingar som ska bifogas vid ny ansökan:
Registreringsbevis från Bolagsverket, ägarförhållanden, köpeavtal och finansiering, ekonomi och budget, dispositionsrätt och ritningar över serveringslokal och eventuell uteservering.
Lokala förhållanden i Sandvikens kommun
En avgift tas ut vid en ny ansökan.
Läs mer om serveringstillstånd och avgifter här.
Tänk på att det tar ca 6 till 8 veckor, från det att ansökan är komplett, att få sin ansökan prövad. Beslut om stadigvarande tillstånd fattas av Individ- och familjeomsorgsnämnden.
Frågor kopplat till ditt ärende?
Hör gärna av dig via mail till oss på serveringsarenden@sandviken.se om det uppstår frågor gällande ditt ärende hos oss!
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Kontonummer
- Organisationsnummer
- Företagsnamn
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Laglig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt - Verksamhetssystem
- 3 månader - E-tjänstplattform
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om i menyn ovan eller på kommunens hemsida sandviken.se/gdpr.
Mottagare av personuppgifter
- Västra Gästriklands Samhällsbyggnadsförvaltning
- Gästrike Räddningstjänst
- Skatteverket
- Kronofogdemyndigheten
- Polismyndigheten
Om du önskar använda dig av dina rättigheter enligt Dataskyddsförordningen kan du kontakta kommunens dataskyddsombud:
Sandvikens Kommun
Dataskyddsombud
811 80 Sandviken
dataskyddsombud@sandviken.se
Telefonnummer: 026-24 12 53
Läs mer om Dataskyddsförordningen och dina rättigheter på Integritetsskyddsmyndigheten hemsida.
Personuppgiftsansvarig
Individ- och familjeomsorgsnämnden
individ.familjeomsorg@sandviken.se
Frågor om e-tjänsten
Medborgarservice
medborgarservice@sandviken.se
026-24 00 00
Följande behövs för e-tjänsten
- Organisationsnummer
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Verksamhetsutövaren
- Finansiering
- Verksamheten
- Serveringsstället
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in