Här hittar du frågor och svar om e-tjänster och e-legitimation.

Du är också välkommen att kontakta oss om du inte hittar svaret på din fråga. Du kan ringa till Medborgarservice på 026 - 24 00 00 eller skicka epost till medborgarservice@sandviken.se.

Allmänna frågor

Vad är en e-tjänst?

E-tjänster är ärenden som du kan hantera själv via din dator, oavsett tidpunkt på dygnet. En del tjänster kräver inloggning med E-legitimation.

Vad är en e-legitimation och hur skaffar jag en e-legitimation?

Med E-legitimation legitimerar du dig och kan också skriva under en handling. Se mer information under E-legitimation.

Jag har problem att logga in i tjänsten, vad ska jag göra?

Du ska i första hand testa e-legitimationen. Lyckas du inte gå igenom testet ska du vända dig till den som utfärdat e-legitimationen. Se mer information under E-legitimation

Jag får inte upp någon e-legitimation

  • Du har inte installerat någon e-legitimation. Logga in på din internetbank och ladda ner din e-legitimation. Vi rekommenderar att du i första hand använder dig av ett mobilt Bankid. 
  • Du har valt en annan plats på datorn än den rekommenderade vid installationen av e-legitimationen. Det kan även vara så att du efter installationen har flyttat e-legitimationen till en annan plats. Om du har gjort detta så hittas inte e-legitimationen med automatik vid inloggningen.
  • Giltighetstiden kan ha gått ut eller så är din e-legitimation spärrad. Då kontaktar du utgivaren.

Jag har glömt lösenordet till min e-legitimation, vad ska jag göra?

Du måste hämta ut en ny e-legitimation hos din bank. Det är bara du som vet vad du har för lösenord och ingen annan kan ändra lösenordet eller nollställa det.
Se mer information under E-legitimation

Någon kan ha kommit över mitt lösenord till min e-legitimation

Kontakta din utgivare/bank för att spärra den och få en ny e-legitimation.
Länkar till utgivare av e-legitimation finns under E-legitimation

Hur gör jag när jag ska logga ut

Det är viktigt att du klickar på länken för att logga ut från Mina Sidor på Sandvikens kommuns e-tjänster.
Tänk på att din webbläsare kan ha kvar information om din e-legitimation.
Om någon annan har tillgång till datorn bör du stänga samtliga öppna webbläsarfönster.

E-legitimation

Vad är e-legitimation?

En e-legitimation är en elektronisk motsvarighet till en vanlig legitimation till exempel ett ID-kort.

För att du ska kunna använda vissa e-tjänster som kräver inloggning måste du ha en e-legitimation.

E-legitimationen använder du för att identifiera dig och för att skriva under elektroniskt. Den elektroniska underskriften har samma juridiska innebörd som en underskrift gjord på vanligt sätt.
Legitimationen kan vara en datafil på en hårddisk, lagras på ett elektroniskt kort eller ett mobilt Bankid på din smarta telefon. Den ges ut av en så kallad betrodd tredjepart, en utgivare. Det kan till exempel vara en bank.

Ladda ned din e-legitimation

För att få en e-legitimation måste du ha ett svenskt personnummer. Om du redan är Internetbankkund kan du ladda ner e-legitimationen till den dator du ska använda. Det kan du göra hos någon av utgivarna nedan.

E-legitimation för dig som inte är Internetbankkund

Skatteverket erbjuder e-legitimationer till privatkunder. Läs mer på Skatteverkets hemsida.

Om du inte kan logga in med e-legitimationen

  • Testa din e-legitimation på länkarna nedan. Kontakta din bank/utgivare om det inte fungerar. Se länkar längst ner på denna sida.
  • Har du testat att din e-legitimation fungerar och är godkänd men kan fortfarande inte logga in på Sandvikens kommuns e-tjänster? Kontakta Medborgarservice.

Giltighetstid

Giltighetstiden för en e-legitimation är begränsad. Om du får problem med att logga in bör du därför först kontrollera om giltighetstiden har gått ut och i så fall kontakta din utfärdare för att förnya legitimationen.

Vilka webbläsare och datorer fungerar e-legitimationen på?

Utgivarna av e-legitimation ställer olika krav på vilka webbläsare, operativsystem och datorer som fungerar. Se respektive utgivare nedan.

Bank-ID

Mobilt Bank-ID

Skattverket

Kontaktuppgifter till banker/utgivare av e-legitimation

Om du får tekniska problem när du ska legitimera dig med en e-legitimation, kontakta din utgivare av e-legitimation.

Spärra e-legitimation

Om du förlorat din e-legitimation eller misstänker att den på något sätt missbrukas ska du omedelbart spärra den. Det gör du hos utfärdaren.

Mer information finns också på webbplatsen om e-legitimation.

E-tjänst - edWise för skola/förskola/fritidshem

Vad kan jag göra i edWise?

Som vårdnadshavare loggar du in för att ta del av information om ditt barn, ändra schema, inkomstuppgift m.m.
Handledning för vårdnadshavare

Hur fyller jag i min kontaktinformation i edWise?

I edWise kan du ange din kontaktinformation för att t.ex. vidarebefordra meddelanden från skolan till din e-postadress.
Ange min profil i edWise

Hur tar jag del av elevdokumentationen i edWise?

När du är inloggad i edWise får du tillgång till den dokumentation som finns om ditt barns skolarbete.
Ta del av elevdokumentionen

Jag kan inte komma in i Elevdokumentationen

Som vårdnadshavare till elev i någon av kommunens skolor loggar du in via "Sandvikens E-service" och får då tillgång till dina barns elevdokumentation. Om du ändå inte kan komma åt dokumentationen ska du skicka ett meddelande via vårt kontaktformulär

Jag blir stoppad i inloggningen och får upp en sida där det står "Forbidden"

I samband med terminsstart kan det ta drygt en vecka innan det går att registrera tidsschema eller inkomstuppgift för nya barn och vårdnadshavare. Om du vet med dig att dina uppgifter inte tidigare finns registrerade och du får upp ett felmeddelande så kan du vänta några dagar till innan du provar igen.
Fungerar det då fortfarande inte ska du höra av dig via vårt kontaktformulär

Jag får felmeddelandet "The given key was not present..."

Om du får upp ett felmeddelande "The given key was not present in the dictionary" när du ska rapportera tider eller ta del av information kring dina barn i förskola/skola så kan det bero på att du har flera webbläsarfönster öppna och fortfarande är inloggad i tjänsten. Åtgärda problemet genom att stänga alla öppna webbläsare och logga in på nytt.

Jag kan inte ta se några dokument i elevdokumentationen

Första gången du ska ta del av elevdokumentationen måste du godkänna att installera ett tilläggsprogram.
Programmet installeras genom att du klickar på den gula informationslisten som visas högst upp i webbläsaren direkt efter att du har loggat in.

På vissa datorer måste du ställa in din webbläsare att godkänna adressen www.edwise.se som säker webbplats.

Dokumentationen öppnas som ett pop-up fönster vilket gör att du även måste tillåta detta i din webbläsare.
Detta visas på olika sätt beroende på vilken webbläsare du har.

Exemplet nedan är från Internet Explorer

Inställningar för pop-up fönster

På länken nedan hittar du information om inställningar för övriga webbläsare.
Se pdf-fil med information om webbläsarinställningar i Edwise

Mer information om hur du gör för att tillåta pop-up fönster finns på dessa länkar.

Om du har tillåtit att installera programvara samt tillåtit popup-fönster och fortfarande inte ser dina barns dokumentation ska du skicka ett meddelande till Medborgarservice, så hör vi av oss till dig.