Frågor och svar om e-tjänster och e-legitimation
Du är också välkommen att kontakta oss om du inte hittar svaret på din fråga. Du kan ringa till Medborgarservice på 026 - 24 00 00 eller skicka epost till medborgarservice@sandviken.se.
Allmänna frågor
Vad är en e-tjänst?
E-tjänster är ärenden som du kan hantera själv via din dator, oavsett tidpunkt på dygnet. En del tjänster kräver inloggning med E-legitimation.
Vad är en e-legitimation och hur skaffar jag en e-legitimation?
Med E-legitimation legitimerar du dig och kan också skriva under en handling. Se mer information under E-legitimation.
Jag har problem att logga in i tjänsten, vad ska jag göra?
Du ska i första hand testa e-legitimationen. Lyckas du inte gå igenom testet ska du vända dig till den som utfärdat e-legitimationen. Se mer information under E-legitimation
Jag får inte upp någon e-legitimation
- Du har inte installerat någon e-legitimation. Logga in på din internetbank och ladda ner din e-legitimation. Vi rekommenderar att du i första hand använder dig av ett mobilt Bankid.
- Du har valt en annan plats på datorn än den rekommenderade vid installationen av e-legitimationen. Det kan även vara så att du efter installationen har flyttat e-legitimationen till en annan plats. Om du har gjort detta så hittas inte e-legitimationen med automatik vid inloggningen.
- Giltighetstiden kan ha gått ut eller så är din e-legitimation spärrad. Då kontaktar du utgivaren.
Jag har glömt lösenordet till min e-legitimation, vad ska jag göra?
Du måste hämta ut en ny e-legitimation hos din bank. Det är bara du som vet vad du har för lösenord och ingen annan kan ändra lösenordet eller nollställa det.
Se mer information under E-legitimation
Någon kan ha kommit över mitt lösenord till min e-legitimation
Kontakta din utgivare/bank för att spärra den och få en ny e-legitimation.
Länkar till utgivare av e-legitimation finns under E-legitimation
Hur gör jag när jag ska logga ut
Det är viktigt att du klickar på länken för att logga ut från Mina Sidor på Sandvikens kommuns e-tjänster.
Tänk på att din webbläsare kan ha kvar information om din e-legitimation.
Om någon annan har tillgång till datorn bör du stänga samtliga öppna webbläsarfönster.
E-legitimation
Vad är e-legitimation?
En e-legitimation är en elektronisk motsvarighet till en vanlig legitimation till exempel ett ID-kort.
För att du ska kunna använda vissa e-tjänster som kräver inloggning måste du ha en e-legitimation.
E-legitimationen använder du för att identifiera dig och för att skriva under elektroniskt. Den elektroniska underskriften har samma juridiska innebörd som en underskrift gjord på vanligt sätt.
Legitimationen kan vara en datafil på en hårddisk, lagras på ett elektroniskt kort eller ett mobil legitimation på din smarta telefon. Den ges ut av en så kallad betrodd tredjepart, en utgivare. Det kan till exempel vara en bank.
Godkända e-legitimationer
Idag finns det fyra olika e-legitimationer som man som privatperson kan få i Sverige. Dessa är
- AB Svenska Pass
- BankID
- Freja eID+
- Telia
För närvarande kan du använda e-legitimationer från BankID och Telia till våra e-tjänster.
Läs mer om e-legitimationer och hur du skaffar en på E-legitimationsnämndens hemsida.
BankID
Ladda ned din e-legitimation
För att få en e-legitimation måste du ha ett svenskt personnummer. Om du redan är Internetbankkund kan du ladda ner e-legitimationen till den dator du ska använda. Det kan du göra hos någon av utgivarna nedan.
E-legitimation för dig som inte är Internetbankkund
Skatteverket erbjuder e-legitimationer till privatkunder. Läs mer på Skatteverkets hemsida.
Om du inte kan logga in med e-legitimationen
- Testa din e-legitimation på länkarna nedan. Kontakta din bank/utgivare om det inte fungerar. Se länkar längst ner på denna sida.
- Har du testat att din e-legitimation fungerar och är godkänd men kan fortfarande inte logga in på Sandvikens kommuns e-tjänster? Kontakta Medborgarservice.
Giltighetstid
Giltighetstiden för en e-legitimation är begränsad. Om du får problem med att logga in bör du därför först kontrollera om giltighetstiden har gått ut och i så fall kontakta din utfärdare för att förnya legitimationen.
Vilka webbläsare och datorer fungerar e-legitimationen på?
Utgivarna av e-legitimation ställer olika krav på vilka webbläsare, operativsystem och datorer som fungerar. Se respektive utgivare nedan.
Bank-ID
Mobilt Bank-ID
Telia
Freja eID+
Kontaktuppgifter till banker/utgivare av e-legitimation
Om du får tekniska problem när du ska legitimera dig med en e-legitimation, kontakta din utgivare av e-legitimation.
- Danske Bank
- Handelsbanken
- Freja eID+
- ICA banken
- Ikano Bank
- Länsförsäkringar Bank
- Nordea
- SEB
- SkandiaBanken
- Sparbanken Syd
- Swedbank
- Telia
- Ålandsbanken
Spärra e-legitimation
Om du förlorat din e-legitimation eller misstänker att den på något sätt missbrukas ska du omedelbart spärra den. Det gör du hos utfärdaren.
Mer information finns också på webbplatsen om e-legitimation.